Ministrul D.C. o întoarce ca la…Piteşti - 18 Aprilie 2013 - JAR - Jurnalul agriculturii româneşti
Principală » 2013 » Aprilie » 18 » Ministrul D.C. o întoarce ca la…Piteşti
10:50:26
Ministrul D.C. o întoarce ca la…Piteşti
Premierul Victor Ponta este dus cu … zăhărelul…
Cel puţin în ce priveste chestiunea funciară, respectiv statutul Agenţiei Domeniilor Statului (ADS), rolul pe care această institutie l-ar putea avea pe piata cumpărării/vânzării de terenuri agricole, tânărul ministru Daniel Constantin pare a fi condus de interese oculte. Cine nu îşi aminteşte că anul trecut, cam prin mai-iunie, după ce a fost instalat in fotoliul de minsitru al agriculturii, domnul Daniel Constantin a insistat asupra "resetării” ADS, pornind de la afacerile meschine si chiar ilegale pe care institutia aflată in subordinea MADR le-a desfăsurat de-a lungul anilor.  
Un  raport al Corpului de control al primului ministru Victor Ponta informa MADR asupra a o serie de situatii grave "descoperite” la ADS, intre care:
-foarte mulţi debitori nu au fost urmăriţi de către ADS în vederea recuperării datoriilor la timp, astfel încât aceştia au intrat în insolvenţă şi faliment iar sumele datorate de către aceştia nu mai pot fi recuperate, fiind trecuţi la debitori scoşi din activ. Este vorba de 77.657.853  de lei în 2012 faţă de 33 milioane de euro în 2009. Cu alte cuvinte, în această perioadă, valoarea creanţelor înregistrate de ADS în conturi din afara bilanţului s-a majorat cu peste 43%,
-25 % din totalul datoriilor restante înregistrate de către ADS, adică 99.074.319 lei reprezintă datoria către stat a SC TCE Trei Brazi SRL, din Insula Mare a Brăilei. Pe rolul instanţei judecătoreşti există un litigiu pe rol,
-la 30.01.2012,  ADS a trecut datoria de 3.1 milioane de lei a S.C. Agrocity Center SRL în contul 8034 – „Debitorilor Scoşi din Activ urmăriţi în continuare”, mai exact creanţele pe care ADS le are de la Societăţi Comerciale radiate prin hotărâri judecătoreşti în urma finalizării procedurilor de faliment sau insolvenţă. ADS a făcut acest lucru deşi exista o hotărâre a Tribunalului Bacău prin care administratoriilor acestei societăţi, Omar Hayssam şi Anjad E Nassif li se atrăgea răspunderea solidară  pentru prejudiciul cauzat de societate. În timpul controlului Corpului de Control al Primului Ministru această datorie a fost înregistrată la loc în contul 461 – „Debitori”,
-în 2012 ADS mai deţinea încă suprafeţe libere de contract totalizând 39.421 ha. Dacă aceste terenuri s-ar contracta s-ar putea încasa la bugetul statului o valoare anuală de 10.7 milioane lei. Conducerea ADS are ca obligaţii „gestionarea şi exploatarea terenurilor prin încheierea oricăror forme de contracte, de exploatare eficientă”,
-ADS a încheiat un contract cu SC Gauss Srl, SC Geoter Proiect SRL şi SC Geosurvey SRL prin care aceste societăţi se angajau să inventarieze suprafeţele administrate de către ADS. Obiectul acestui contract nu a fost îndeplinit. Din 2009 şi până în prezent reprezentanţii ADS nu au luat măsuri pentru a determina situaţia exactă a terenurilor pe care le gestionează,
-în perioada 2009 – 2012 ADS a luat măsuri asiguratorii de sechestru asupra bunurilor unor datornici în valoare de 38,3 milioane lei. ADS-ul trebuia să valorifice aceste bunuri, în sensul scoaterii lor la licitaţie. Până la momentul controlului, conducerea ADS şi-a îndeplinit în mod defectuos atribuţiile de serviciu, în sensul că nu a efectuat o evaluarea a acestor bunuri şi nu a organizat licitaţii pentru a le vinde.
In  document  se specifică faptul că ADS înregistra la data de 31.03.2012 creanţe în valoare de 541.169.239 RON, aceştia reprezentând bani pe care trebuie să îi încaseze de la datornici, adică societăţi comerciale care au încheiat contracte de exploatare din punct de vedere agricol a terenurile proprietate privată a statului. Datoriile restante din anii precedenţi însumau 402.707.524 lei (creanţa necurentă). Aceste datorii sunt adunate de la cei ce au arendat terenuri agricole şi nu le-au plătit către ADS şi pe care ADS-ul are obligaţia să-i recupereze.
Domnul Daniel Constantin s-a aratat la vremea respectivă „revoltat” de cele întâmplate, deşi cunoştea bine faptele, mai ales că „şeful” său de partid, Dan Voiculescu, era si este implicat (prin Grupul GRIVCO) in afacerile ADS, de unde aredase peste 2500 ha.
Ce a făcut  (ne)răzvrătitul minstru D.C.? Nimic. Absolut nimic. ADS este aceeaăi institutie a MADR din care „sug” profituri uriaşe multi îmbogăţiţi ai României. Nici restructurarea, nici reformarea instituţiei, nici reaşezarea statutului ADS pe baze economice cât de cât profitabile pentru statul român. Pentru că are un patrimoniu deloc de neglijat: 331.244,79 hectare teren cu destinaţie agricolă, din care 160.539,10 hectare în domeniul privat al statului, iar 170.705,69 ha în domeniul public al statului.
Ar fi de ştiut ce sume de bani s-au recuperat de la cei datornici, ce contracte au fost anulate, ce noi concesiuni sau arendări s-au efectuat de la controlul instituţiei primului ministru.
Anul trecut, prin toamnă, domnul D.C. "povestea” grăbit că ”Ministerul Agriculturii va lua măsuri astfel încît în 2013 să preîntâmpine un fenomen de care am văzut că s-au speriat foarte mulţi (liberalizarea pietii funciare-n.n.). Eu cred că prin ceea ce vom întreprinde în 2013, adică pregătirea unei agenţii, cel mai probabil Agenţia Domeniilor Statului, să fie un fel de jucător pe piaţa funciară. O agenţie care să dea un aviz pentru persoanele fizice străine care vor să cumpere teren în România, după modelul altor state membre”.
Ce hotarat părea tânărul ministru.
Intre timp, dup ace s-a văzut cu "acte noi” si mult mai valabile in portofoliul de ministru, domnul Daniel Constantin o intoarce ca la ..Piteşti.
Iata, deunezi, la o întâlnire cu fermieri din Arges domnul D.C. spunea că problema reformării ADS este de actualitate pentru la .. paştele cailor. Adică: „Este un draft. Eu sper să-l discut în Coaliţie în primul rând şi, după aceea, să venim cu el la nivelul Guvernului. Documentul ar urma să fie un act prin care să modificăm (...) legea de funcţionare a ADS, cu ajutorul căruia să dăm agenţiei posibilitatea să intervină pe piaţa funciară, să cumpere, să vândă suprafeţe mici ( de ce doar mici?! –n.n.), astfel încât să putem să comasăm terenurile agricole. Cred că, dincolo de stimularea mediului privat, aceasta este singura metodă pe care o are statul la îndemână şi cred că ar trebui s-o folosim. (...) Din punctul meu de vedere şi mâine ar putea să intre în şedinţa de Guvern, însă trebuie să avem o decizie politică pe acest subiect şi o vom discuta întâi în Coaliţia care susţine Guvernul. Nu a fost discutat (n.r. - documentul de modificare), l-am pregătit la Ministerul Agriculturii şi acum o să-l discutăm în Coaliţie”.
Pai de unde, domnule decizia politica, daca MADR tot întârzie cu întocmitrea unui statut clar al ADS? De ce se află viitorul statut al ADS la stadiul de draft? Dupa aproape un an de zile. Este cineva din Coaliţie împotriva împuternicirii ADS ca institutie activă pe piaţa funciară din România? Nu doreşte primul ministru Victor Ponta un document  clar privitor la viitorul ADS?
De ce trebuie trecut acest document prin Coalitie? Inseamnă că cineva  are anume  interese  si îl impiedică pe domnul D.C. să restructureze ADS. Atunci Daniel Constantin să spună. De-aia are voce şi în trilaterală.
Aşteptăm reacţii.
Constantin Rădut
 
Vizualizări: 267 | Adăugat de: constantinradut | Tag-uri: ads | Rating: 0.0/0
Total comentarii : 0
Doar utilizatorii înregistraţi pot adăuga comentarii
[ Înregistrare | Autentificare ]
Contact:
JAR - Jurnalul agriculturii româneşti
031721
Bucuresti, Romania-Roumanie
+40 (0) 725 511 887 
office.agriculturaro@gmail.com 
http://agricultura-ro.ucoz.ro


Echipa

Constantin Răduţ - editor şef

Costin Buradu - senior editor

Ion Ciprod - redactor