Falsuri la comerciantii de măsline şi uleiuri de măsline şi sfaturi pentru cumpărători

O actiune recenta a  Autoritatii  Nationale  pentru Protectia Consumatorilor  privind calitatea si modul de comercializare si etichetare a maslinelor si a uleiului de masline a adus la lumina debandada care exista in comertul cu astfel de produse. Presedintele institutiei arata ca: ”Nu putem tolera astfel de practici si vom continua supravegherea atenta pe acest segment de piața. Practica comerciala incorecta, precum si celelalte abateri constatate, afecteaza grav interesul economic al consumatorului.”

Redam cateva dintre “descoperirile” facute de ANPC, pe care fiecare ar trebui sa le aiba in atentie cand cumpara masline sau ulei de masline:
Comercializarea uleiului de masline cu parametri de calitate neconformi cu cei declarati sau prevazuti in actele normative in vigoare 
Controlul  a constatat existenta la comercializare a unor sortimente de ulei de masline cu parametri de calitate, prevazuti in Regulamentul (CEE) nr. 2568/ 91 privind caracteristicile uleiurilor de masline, neconformi.
-jud.Valcea - s-a constatat la comercializare produsul „ulei de masline, 1 l, provenit din Grecia, data durabilitatii minimale: 04.09.2015, care conform Raportului de Expertizare emis de Larex Bucuresti era neconform intrucat compozitia in acizi grasi nu se incadra in prevederilelegale la nici o categorie de ulei de masline.
-Bucuresti - ulei 1l, provenit din Bulgaria era neconform calitativ, avand o compozitie in acizi grasi  asemanatoare  uleiului de floarea soarelui.
-Iasi - ulei de masline extra virgin Creta, 500ml, produs in Grecia care era neconform calitativ, avand o compozitie in acizi grasi  asemanatoare  uleiului de floarea soarelui.
Informatiile obligatorii de pe eticheta (peste 20% din produsele comercializate nu ofereau consumatorilor informatiile care sa permita acestora alegerea sortimentului dorit)
- jud.Teleorman - ulei de masline cu denumirea sub care se vinde produsul neconforma cu regulamentul european.Termenul POMACE corespunde uleiului din turte de masline, iar prin utilizarea acestui termen nu se asigura informarea completa a consumatorilor, unii dintre acestia necunoscand semnificatia termenului “ pomace”.
- jud. Vrancea - uleiul din turte de masline, provenienta Italia si Grecia, cu o eticheta de raft pe care era inscris, in mod eronat “ulei de masline virgin”.
- jud. Braila - ulei de masline provenienta Italia care, conform denumirii originale, care se incadreaza in categoria  ulei din turte de masline, fara a inscrie aceasta denumire care este obligatorie.
- jud. Satu-Mare - ulei de masline extravirgin care avea inscris pe eticheta “produs din masline prin rafinare”, in loc de categoria “ulei de masline de calitate superioara obtinut direct din masline si exclusiv prin procedee mecanice”.   
- Bucuresti - folosirea unei denumiri incorecte de Ulei de masline  care conform prezentarii de pe eticheta, respectiv  ulei cu un continut exclusiv de uleiuri obtinute prin tratarea produsului obtinut in urma extractiei uleiului de masline si uleiuri obtinute direct din maslie”, descriere ce corespunde Uleiului din turte de masline, conform si denumirii, in limba engleza denumirea declarata  fiind Olive pomace oil.
- jud.Cluj - ulei de masline pomace, produs in Spania, avand inscrisa eronat denumirea sub care se vinde produsul. Se utiliza denumirea de “ulei de masline pomace” in loc de “ulei din turte de masline”. 
Alte tipuri de  abateri: 
-lipsa inscrierii in acelasi camp vizual a denumirii sub care se vinde produsul, a volumului net si a datei durabilitatii minimale la produsele: ulei din turte de masline- Bucuresti, jud.Teleorman, Neamt; Constanta;Brasov 
-lipsa denumirii si/ sau a adresei producatorului si/sau ale distribuitorului jud.Vaslui; jud. Satu Mare; jud. Bihor; jud. Braila, Galati, Dolj.
-elemente de identificare, netraduse in limba romana, total sau partial
-inscrisuri menite sa sugereze ca alimentul are caracteristici speciale, atunci cand in realitate toate produsele similare au astfel de caracteristici 
(Ex. uleiul de masline extravirgin, provenienta Italia, pe a carui eticheta figura mentiunea “colesterol 0”).
-inscrierea incorecta a datei durabilitatii minimale 
-informarea incorecta/ incompleta a consumatorilor la locul de comercializare

-jud. Cluj - ulei de masline extra virgin oferta promotionala (“33% gratis”) la care lipsea produsul de referinta cu pretul intreg, astfel incat consumatorii sa aiba posibilitatea de a face o alegere rationala, in conformitate cu interesele lor. 
-jud.Maramures - ulei de masline cu pretul afisat 17,99 lei, iar la casa de marcat se percepea pretul de 18,99 lei.
Bucuresti - ulei din turte de masline, care avea imprimata pe eticheta denumirea “Ulei de masline”, denumirea propriu-zisa fiind inscrisa pe contraeticheta produsului, cu caractere mult mai mici, inducand in eroare consumatorii cu privire la natura produsului.
-Neincadrarea in valorile declarate pe eticheta la parametrul „calibru, nr.fructe/kg”;  
Comercializarea de masline cu caracteristici organoleptice necorespunzatoare
Neincadrarea in cantitatea  neta declarata,  pentru produsele preambalate
Comercializarea produselor cu data durabilitatii minimale depasita
SFATURI PENTRU CONSUMATORI:
-Acordati atentie la cumpararea maslinelor si a  uleiului de masline prin analizarea aspectului recipientului si dupa caz a continutului, a etanseitatii ambalajului ;
-Refuzati produsele pentru care aveti indoieli privind calitatea si modul de informare prin etichetare;
-Etichetarea uleiurilor de masline cuprinde, in mod clar si indelebil, in plus fata de denumirea, urmatoarele informatii privind categoria de ulei: 
(a) pentru uleiul de masline extra virgin: 
-„ulei de masline de categorie superioara obtinut direct din masline si exclusiv prin procedee mecanice”; 
(b)pentru uleiul de masline virgin: 
-“ulei de masline obtinut direct din masline si exclusiv prin metode mecanice”; 
(c) pentru uleiul de masline compus din uleiuri rafinate de masline si uleiuri de masline virgine: 
-„ulei cu un continut exclusiv de uleiuri de masline care au suferit un tratament de rafinare si uleiuri obtinute direct din masline”; 
(d)pentru uleiul din turte de masline: 
-„ulei cu un continut exclusiv de uleiuri obtinute prin tratarea produsului obtinut in urma extractiei uleiului de masline si uleiuri obtinute direct din masline”; 
sau 
-„ulei cu un continut exclusiv de uleiuri obtinute prin transformarea turtelor de masline si uleiuri obtinute direct din masline”. 
Uleiul de masline extra virgin si uleiul de masline virgin, includ o denumire de origine pe eticheta in timp ce pentru celelalte tipuri de uleiuri de masline nu este permisa inscrierea acestei mentiuni.
In cazul amestecurilor de ulei de masline si alte uleiuri vegetale evidentiate pe etichete in alt loc decat in lista de ingrediente prin cuvinte, imagini sau reprezentari grafice, amestecul in cauza trebuie sa cuprinda urmatoarea descriere comerciala: „ Amestec de uleiuri vegetale (sau denumirile exacte ale uleiurilor vegetale in cauza) si ulei de masline”, urmata imediat de indicarea proportiei de ulei de masline din amestec. 
Prezenta uleiului de masline poate fi evidentiata cu ajutorul imaginilor sau reprezentarilor grafice pe eticheta unui amestec cu alte uleiuri vegetale numai in cazul in care proportia de ulei de masline depaseste 50 % din amestecul in cauza. 
(ANPC/31.03.14) 
 Tov. Dragnea îi duce pe chinezi cu …pătlăgica 

Stirea este una cât se poate de reală. Ea a fost comunicată de chiar trimisul special al Agerpres. Deci dl. Liviu Dragnea, nimeni altul decât vicepremier al Guvernului României a depus, în recenta sa vizită oficială în China, eforturi chinuitoare pentru ai convinge pe antreprenorii din Marele Stat de la Răsărit că este bine să investească în ţara noastră. Intre altele şi in agricultură. Cum să îi convingi mai bine pe chinezi să facă agricultură şi infrastructură rurală în România decât amăgindu-i cu pătlăgica. Cică dl. Dragnea i-a invitat pe reprezentanţii  celei mai importante Asociații agricole chineze să investească în România pentru că pământul este "curat și sănătos" și i-a invitat să guste roșii românești când ajung în țară.
"Știm că pământul din România este curat, sănătos (..). O roșie care e crescută în România este mai gustoasă decât orice roșie crescută oriunde în lume. Și cel mai bun test, cel mai bun argument pentru a convinge orice firmă străină să investească în agricultura din România, să investească pentru a produce alimente, este să guste o roșie. Eu am făcut asta de multe ori de-a lungul anilor cu toate delegațiile străine care veneau la mine în Teleorman și nu a existat cineva care să nu constate acest lucru", a spus Dragnea.
Haideti domnule Dragnea, chiar asa? Noi credem că ăsta este un obicei teleormănean de pe vremea când ardelenii vindeau păcură şi var în Bărăgan contra roşii şi fasole. Acum, totusi, dle Dragnea, suntem în secolul al XXI-lea. Iară chinezii cu care v-aţi întâlnit ar veni să facă agricultură numai dacă analizele solului  şi multe alte specificaţii pedo-climaterice le-ar fi favorabile.
Păi asociaţia  chineză în cauză este o ditamai multinaţională agricolă. Valoarea desfacerilor sale de produse agricole  a fost în 2013 aproape de 19 miliarde euro, iar numărul de angajaţi de aproape doua ori mai mare decât tot judeţul Teleorman.  Asociatia agricolă chineză gestionează cca 500 000 hectare teren agricol în China şi în alte state ale lumii.
Aşadar, chinezii ăştia sunt greu de dus cu... pătlăgica.

(JAR/23.03.14

Conferinţă Regională pentru Europa (ERC) a FAO 
 
Intalnirea cu reprezentantii FAO pentru pregatirea Conferintei ERC / ECA FAO Bucuresti 2014
În perioada 1-4 aprilie 2014, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va găzdui la Bucureşti, cea de a 29-a Conferinţă Regională pentru Europa (ERC) a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură / FAO şi lucrările celei de a 38-a sesiune a Comisiei Europene pentru Agricultură a FAO (ECA).

De asemenea, în perioada 29-31 martie 2013, vor avea loc consultările ONG-urilor şi a societăţii civile din Europa şi Asia Centrală.
Cele 3 evenimente menţionate mai sus vor vea loc la Palatul Parlamentului.
Conferința regională FAO este principalul forum şi organism de conducere care convine asupra priorităţilor comune în regiunea noastră în domeniul agriculturii, silviculturii, pescuitului şi dezvoltării rurale. Aceasta permite miniştrilor şi reprezentanţilor din diferite agenţii guvernamentale să discute şi să decidă asupra politicilor, care sunt importante pentru toate ţările din vestul Europei până la cele mai estice, precum Tadjikistan sau Kazakhstan.
Pe durata sesiunii de la Bucureşti din aprilie 2014, problema risipei de alimente şi a deşeurilor alimentare va fi un subiect central al agendei. Informaţiile prezentate ţărilor membre vor ameliora înţelegerea cauzelor ce conduc la pierderea produselor alimentare în regiune. Rezultate preliminare arată faptul că principalul motiv în producerea deşeurilor alimentare sunt consumatorii care cumpără produse alimentare cu termen de valabilitate mare. Acest lucru conduce la o creştere a mărfii nevândute şi astfel la alimente irosite care ar fi fost de altfel perfect comestibile. Multe campanii de sensibilizare pentru reducerea risipei alimentare în aceste ţări au fost lansate pentru a aborda condiţiile locale specifice, care contribuie la risipa de alimente.
 
Crin Antonescu în presa agricolă

Ei bine, iată un fapt inedit: Crin Antonescu şi-a început campania electorală pentru prezidenţialele din noiembrie/decembrie a.c. Si nu în presa locală ci în cea europeană. Nu mică ne-a fost surpriza când, răsfoind presa franceză de specialitate, găsim într-un săptămânal on-line, pe nume AgraPrese ( un fel de agenţie a informaţiilor agricole europene) un spot bine înverzit, cu text de mărime adecvată pentru a ieşi în evidenţă: Crin Antonescu. Will he be Romania’s next president?  Spotul din publicaţia franceză te trimite la www.europeanvoice.com.
In Vocea Europei, o rămurică a The Economist Grup, il gasim  pe Crin Antonescu, intro imagine creionată foarte abil, înconjurat de vrafuri de cărţi, precum marele nostru intelectual peltic Ion Cristoiu, copleşit de identificarea viitorului preşedinte al ţării, dar, mai ales, de viitorul ţărişoarei sale. Cam caragioasă imaginea, pentru noi românii, care îl ştim pe Crin Antonescu mai degrabă un gurist decât un cărturar sadea.
Problema este alta: şi-a început campania electoralădomnul Crin Antonescu? Este legal? Si de ce în  Europa şi nu în România? Ei, toate sunt cu talc…-JAR-25.02.14

Victorie MADR pe timp de criză: mititeii la grătar

Ei bine, după atât sâcâială de criză politică internă, MADR raportează o mare victorie în faţa birocraţiei de la Bruxelles. La Reuniunea AgriFish, din 17 februarie a.c., reprezentantul ministerului român al agriculturii a purtat discuţii cu cei de Direcția Generală de Agricultură și Dezvoltare Rurală (DG AGRI) și ai Direcția Generală pentru Sănătatea Consumatorilor (DG SANCO) referitoare la includerea aditivilor necesari pastei de mici în legislaţia actuală (anexa II a Regulamentului 1333/2008) a UE. Intr-un comunicat de presă, MADR susţine că DG SANCO va sprijini includerea pe agenda Comitetului pentru Siguranță Alimentară al Uniunii Europene (SCFCAH) de joi, 20 februarie 2014, a propunerii de modificare a Regulamentului Uniunii Europene care cuprinde posibilitatea folosirii aditivului conţinut de micii româneşti. De asemenea, Comisia va face o declaraţie în reuniunea SCFCAH prin care se angajează să prezinte o nouă propunere de Regulament care va conține aditivii de utilizare generală. In legaturăă cu spinoasa problemă în cauză, chiar ministrul Daniel Cosntantin a avut ceva de declarat. Adica: "Am speranța ca în cadrul acestui comitet tehnic să existe o majoritate pentru aprobarea acestui deziderat al României. În acest sens, sperăm ca toate statele membre să înțeleagă specificitatea produselor tradiționale românești și că vor vota în spiritul Uniunii Europene de a conserva și promova produsele tradiționale”.
Pai, vedeti, cine spune ca MADR nu se luptă şi tot luptă pentru viitorul şi binele agriculturii si alimentaţiei românilor de pretutindeni/JAR-19.02.14.

Romania la BioFach 2014
 

40 producatori romani la BioFach Nurnberg 2014 BioFach 2014 România va promova și în acest an produsele obținute din agricultura ecologică în cadrul celui mai mare târg de profil din lume, BioFach Nurnberg 2014, unde peste 40 de producători vor expune pe o suprafață de 400 de metri pătrați tot ceea ce pot oferi pieței mondiale din domeniu. Ministerul Agriculturii și Asociația Operatorilor din Agricultura Ecologică — Bio România sunt, și în acest an, la fel ca în 2013, organizatorii acestui eveniment. Producătorii români vor fi prezenți la cel mai mare târg de produse ecologice din lume, nu numai cu cereale sau semințe oleaginoase, ceaiuri, plante aromatice, fructe de pădure, ciuperci și mirodenii ci și cu dulcețuri, produse lactate, miere și produse apicole, cosmetice, produse de morărit și panificație și vinuri. Biofach este cel mai mare târg de agricultură și de produse organice din lume, la care vor fi expuse, în perioada 12-15 februarie 2014, produse alimentare și comerciale ecologice din peste 130 de state și vor fi organizate conferințe și evenimente conexe târgului. Una dintre conferințe are ca temă " Strategia Dunării — oportunitate majoră pentru agricultura ecologică în Europa Centrală și de Est"?JAR/10.02.14

Contact:
JAR - Jurnalul agriculturii româneşti
031721
Bucuresti, Romania-Roumanie
+40 (0) 725 511 887 
office.agriculturaro@gmail.com 
http://agricultura-ro.ucoz.ro


Echipa

Constantin Răduţ - editor şef

Costin Buradu - senior editor

Ion Ciprod - redactor